woensdag 22 april 2015

Mary wigman - Onderzoeksopdracht periode 4














Ik Linde en Wyomi hebben deze periode gekozen voor Mary Wigman, onze presentatie houden we de week na de vakantie maar de analyse maken we ieder voor zich. Mary Wigman lijkt mij een heel interessant figuur, ik ben zeer benieuwd naar haar achtergrond en de aanleiding naar haar aparte expressieve dans. In de les hebben we al een filmpje gekeken, de hexentanz, ik haar dan ook in dit filmpje analyseren.




Zoals ik al zei, een heel interessant figuur! Zo'n dans als de hexentanz, zie je niet vaak. Er zit vrijwel geen muziek onder alleen klanken, ik vind het dan ook knap dat ze toch in een bepaalde regelmaat kan bewegen zonder daarbij muziek te hebben. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik de eerste indruk nogal eng vond, haar masker en de achtergrond maken het nog net een stukje enger.

In het filmpje zie ik dat Mary eerst langzaam beweegt, je zou denken dat ze improviseert maar naarmate de muziek begint neemt ze het ritme aan van de klanken waardoor het toch wel duidelijk een soort dans is. In het hele filmpje zit ze op de grond, en heeft ze gemengde bewegingen van soms heel groots naar soms ook heel klein. Het masker dat ze op heeft, en de uitgesproken kleding geeft de dans een soort accessoires waardoor het mysterieuzer wordt. Net als met de klanken die je hoort, je blijft geboeid kijken, het verveelt niet ookal is het nog zo minimaal.

Ik kan goed begrijpen waarom Mary Wigman tot de exprossionele dansers behoort, in de dans gebruikt ze haar hele lichaam en brengt ongetwijfeld wel emotie met zich mee. Haar bewegingen zijn uitgesproken en passen goed bij de muziek. Je ziet dat ze waarschijnlijk wel goed over haar bewegingen heeft nagedacht,












Mary Wigman is een van de belangrijkste figuren in de geschiedenis van de moderne dans. Ze stak klassiek ballet in een modern jasje, en trok geen pointe schoenen aan. In haar moderne ballet is er een vrije uiting van dans zichtbaar, waarbij emoties worden losgelaten en expressief tot uiting komen. Het expressionisme is een stroming in de 20e eeuw, met Mary Wigman en vele anderen als pionier,
het was vooral actief rond de jaren 1905 tot 1940. In tegenstelling tot het impressionisme ging het bij het expressionisme (de naam zegt het al) om het uitdrukken van gevoelens, en het soms verliezen van de realiteit.

Mary Wigman is geboren in Duitsland, ze begon redelijk laat met dansen en deed eerst aan een andere stijl dans. In 1918 kreeg ze een nervous breakdown. Ademhaling was heel belangrijk in haar dansstijl, om de natuurlijke spanning en ontspanning teweeg te brengen die je terugziet in haar bewegingen. Opvallend zijn de pose achtige bewegingen van heup, armen en handen. Mary's belangrijkste principes waren "dans is een uiting van diepe en sterke emoties door de zeggingskracht van de beweging zelf" en "Het lichaam is een instrument dat zingt en beweegt".
Mary's hekensdans is een soort tragisch en dramatisch dansstuk van angst en verdriet, het was de dans waarmee beroemd werd.

Tegenwoordig wordt er nogsteeds aan expressionisme gedaan, alleen is het nu minder bijzonder omdat het al een tijd een bekend begrip is. Modern ballet, wat je veel ziet, is een vorm hiervan. In modern ballet komt het ook vaak voor dat er gedanst wordt op muziek niet oorspronkelijk bedoeld voor balletmuziek.

Ik heb nu wel meer geleerd van het expressionisme, en kijk wel anders naar de dans. Als je het verhaal achter iets weet krijgt het vaak een diepere laag, en heksentanz heeft wel degelijk een verhaal. Nu ik weet wat Mary probeert uit te drukken, is dat ook duidelijker te zien Het is een donkere dans, maar wel een interessante.












Geen opmerkingen:

Een reactie posten