dinsdag 24 februari 2015

Periode 3 los verslag - Rijksmuseum
















We hadden al heel lang het plan naar het rijksmuseum te gaan, ik ben er volgens mij al weleens geweest maar dat is heel lang geleden. Het is toch een mooi stukje Nederlandse cultuur, en dat moet ik gewoon een keer gezien hebben. Ik was vooral benieuwd naar de nachtwacht, wat echt het pronkstuk van het rijksmuseum is natuurlijk. Lees verder voor mijn verslag!

Ik deed een audio tour die ons in 90 minuten langs alle highlights van het museum bracht, telkens werd er iets gezegd over het kunstwerk dat je voor je zag. De zaal waar ik als eerste toe geleid werd was een zaal met gemixte schilderijen van verschillende schilders. Wel was het gesorteerd op onderwerp. Zo kwam er als eerst bijvoorbeeld een hoek met bruids portretten, ik weet niet zeker of die ook allemaal door dezelfde persoon geschilderd waren, maar ik weet wel dat het allemaal schilderijen zijn van bekende schilders uit de gouden eeuw.


















Dit schilderij vond ik heel indrukwekkend, in het echt zie je het beter, maar het leek haast een foto. Het is heel realistisch geschilderd, het glas leek echt glas, het goud leek echt goud.. Maar wat wel apart was, en wat je kan ontdekken als je goed kijkt is dat de borden in een rare positie staan. Een positie die er in de realiteit voor zou zorgen dat de borden vallen, een soort van half op de tafel. Volgens de tourguide was dit een fout van de schilder, maar dat klinkt toch vreemd, want waarom heeft hij dan de schaduw zo precies geschilderd?











Dit schilderij hing in een hoek waar het onderwerp natuur en andere landschappen was. Ik vind het zo bijzonder dat je bij lang kijken ineens hele andere dingen ontdekt in een schilderij, zo zie je ineens dat er achterin het landschap mensen in het gras zitten, of dat er iemand in de deuropening iemand staat te kijken bijvoorbeeld. Ook valt het me op dat de schilderijen uit deze eeuw verschillen van onderwerp, maar naar mijn mening verder niet echt zo verschillen. Wel die van Rembrandt natuurlijk, maar daar kom ik later op. Maar de kleuren zijn allemaal een beetje grauwig, dat komt waarschijnlijk gewoon omdat ze allemaal dezelfde verf gebruikten.
















Dit schilderij zag ik haast over het hoofd! Hij is veel kleiner dan je verwacht, maar zeker wel net zo indrukwekkend. Het bekende melk meisje van Johannes Vermeer. Er is in dit schilderij zo mooi gewerkt met lichtinval, dat is iets wat zeker veel in de 17e eeuw voorkomt heb ik gemerkt. Er wordt veel met lichtinval en diepte gewerkt. Alles lijkt stil te staan in het schilderij behalve de stromende melk uit het kannetje.














Ook Jan Steens schilderwerken hingen in de zaal. Ik merkte ineens dat ik toch niet zoveel van kunstgeschiedenis vergeten ben, want ik herkende bepaalde schilderijen en herinner me ook wat Ignace daarover zei. Jan Steen schilderde veel huiselijke taferelen, vaak met chaotische gezellige gezinnen als onderwerp. Zijn schilderstijl hoort duidelijk bij het Barok en het Caravaggisme. Je kan wel uren naar zijn schilderijen kijken, het lijkt haast beweging te krijgen!
















En dan natuurlijk, in volle glorie, de nachtwacht. Hij was nog indrukwekkender in het echt, zo groot en vol! Je moet echt lang voor dit schilderij staan wil je alles ontdekken wat Rembrand geschilderd heeft. Ik vond het apart om te zien dat hij bepaalde dingen in het schilderij heel nauwkeurig heeft geschilderd, maar sommige dingen ook wat minder nauwkeurig. Zoals bijvoorbeeld de hond rechtsonder (niet te zien op deze foto), die is wat grauw geschilderd en heeft bijna geen details.
















Dit vond ik zo vreemd om te lezen, paste hij niet in de lijst in zijn geheel ofzo?












Ook heel bijzonder, dit poppenhuis. In die tijd niet gemaakt voor de kinderen, maar als kunstwerk voor volwassenen. Alles was heel gedetailleerd gemaakt en de spullen in het huis (zoals kopjes of tonnen) zijn van hetzelfde materiaal gemaakt als waarvan het in het echte leven van gemaakt is. Het huis was 30.000 gulden waard, in die tijd net zoveel als een echt grachtenpand!
















Ten slotte zijn we ook nog bij de kunst uit de middeleeuwen geweest, we hebben vooral veel tijd doorgebracht bij die van de gouden eeuw maar ik vind het toch even leuk om te laten zien hoe erg de schilderkunst verschilt van elkaar door de eeuwen heen! Dit middeleeuwse schilderij is haast cartoon achtig, er wordt niet gewerkt met diepte of schaduw, alles is evenveel verlicht. Ik vind het zo apart om te zien, wat tijd doet met creativiteit.

Zeker een geslaagde dag bij het rijksmuseum, ik vind kunst echt leuk geworden, met name schilderijen van dagelijkse taferelen uit die tijd. Ik denk dat ik het zeker door school interessanter ben gaan vinden, omdat ik nu de geschiedenis erbij weet en ook de kenmerken herken door kunstgeschiedenis. Wel jammer dat ik niet bij de 20e eeuw gekeken heb, maar we liepen bijna 5 uur in dat museum rond, dus dat bewaar ik voor een volgende keer.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten