woensdag 17 september 2014

Verslag: Kamp Munchen












Kamp! Eindelijk, ik had er naar uit gekeken, nog even lol maken aan het begin van het jaar en daarna keihard knallen met mijn schoolwerk. Dus daar stonden we dan, om halfacht 's ochtends nog in de slaapstand op de bus te wachten. Het werd een hele leuke, leerzame en hilarische week.












Dag 1.
De bus, daar keek ik toch echt het meest tegenop, en het was ongeveer net zoals mijn verwachtingen. In het begin was het nog klooien en klieren maar daarna werd ik toch wel moe en probeerde ik een beetje te slapen, wat compleet mislukte aangezien mijn nek zich heel erg afzette tegen mijn slaap; die deed me toch pijn. Het ergste was nog wel de stankwalm die af en toe onder je neus voorbij gleed, natuurlijk had er weer iemand zitten poepen op dat kleine wc'tje die het blijkbaar echt niet in te houden wist tot de volgende stop. Maar toen kwamen we eindelijk in Munchen aan, en ik vond het gelijk een leuke stad. De sfeer sprak mij meteen al aan, en het hotel zag er van binnen ook knus uit. Vooral leuk dat er ook leerlingen waren van andere scholen, daar hebben we later nog leuk contact mee gehad. In de avond hadden een paar van mijn vrienden nog honger dus gingen we opzoek naar een eettentje in de buurt, we kenden natuurlijk nog helemaal niks van die plek dus het duurde ook even voor we iets van eten vonden. Ik had niet zo'n honger, zei kochten een broodje bij de subway.

Dag 2.











De volgende dag trok ik mijzelf met moeite mijn bed uit, want ik was natuurlijk nog heel erg moe. Even snel onder de douche gesprongen en we zaten op tijd aan het ontbijt. Het ontbijt was best wel lekker en ook heel gezellig, dus we hadden lekker veel gegeten en verzamelden daarna buiten. Met alle twee de klassen gingen via de metro naar het ''Marien platz''. Toen we het metro station uitliepen werden we gelijk al verrast door een prachtig stadshuis aan ons rechterzijde (Zie foto hieronder).











We kregen gelijk  een glimp te zien van de prachtige architectuur van Munchen. Dit gebouw heet het 'Neues Rathaus' en is ontworpen door Georg Hauberrisser in eind 19e eeuw. Het gebouw is in de gotische stijl gebouwd. Wat opmerkelijk was is dat wij in de middag bij Neues Rathaus stonden en dat er een hele groep mensen zich verzamelden om het gebouw heen. Het bleek dat er elke dag om 11, 12 en 5 uur een klokkenspel plaatsvind waarbij ook poppen te zien zijn.











Daarna zijn we daar even wat gaan lunchen, en kregen we wat vrijheid om rond te lopen. Uiteraard hebben wij geshopt in het winkelcentrum en hebben we heerlijk geluncht. Rond 1 uur moesten we verzamelen, iedereen had op school musea's uitgekozen om heen te gaan, en ik had het allianz arena gekozen. Dus gingen we met een groepje die kant op met de metro.

Het allianz arena was echt indrukwekkend, alleen al van de buitenkant kreeg je kippenvel. Het was echt enorm! De architecten zijn de zwitserse Herzog & De Meuron. Het bijzondere aan de buitenkant is dat het gehele gebouw bedekt is met kunststoffen luchtkussens. Onze tourguide liet ons een stukje voelen en vertelde dat het waterafstotend is. We mochten naar binnen en de tour begon.
















Vanbinnen was het nog veel indrukwekkender,we begonnen bij het stadiongedeelte waar de wedstrijden gespeeld werden. Het was groot, maar ik moet eerlijk toegeven dat het op tv veel kleiner lijkt, misschien omdat er geen andere mensen waren. We kregen daarna nog een rondleiding langs alle kleedkamers van het voetbalteam van Munchen, en de plekken waar ze na de wedstrijd altijd geïnterviewd worden. Was heel bijzonder om daar te lopen! Op de terugweg waren ik en wat vriendinnen wat slomer dan de rest waardoor de rest van de groep eerder bij het station was, en je raad het al wij hadden de metro gemist. Dus moesten we een tijdje wachten op de volgende maar uiteindelijk kwamen we weer bij het marienplatz aan waar we weer tot 9 uur vrije tijd kregen. En daar hebben we heerlijk avond gegeten.

Dag 3.












Op de derde dag (sorry als ik dingen door elkaar haar, ik was me niet zo bewust van de dagen in munchen dus het kan best zijn dat dit de vierde dag was) gingen we een wandeling door de stad maken. Onze groep werd in drie groepjes opgedeeld en we genoten van de sfeer van munchen en bekeken alle mooie gebouwen.















We gingen met deze tourguide, een hele aardige man. Hij vertelde alleen wel alles in het Duits waardoor het niet altijd even goed te begrijpen was. Ik verbaasde mij erover hoe klein München eigelijk is, we kregen munchen in het miniatuur te zien van boven af en het is helemaal niet zo'n grote stad!












Toen kwamen we nog in een soort binnenhof, ik weet niet precies meer wat het is, het is alweer twee weken geleden en ik moet eerlijk toegeven dat ik hier niet mijn volle concentratie had. 












Daarna kregen we weer vrijetijd, ja dat lees je goed, aan vrijetijd kwamen niet tekort die week. Maar dat was superleuk, we hadden nog geluncht op Marienplatz en veel leuke dingetjes geshopt in alle winkels van het winkelcentrum. Daarna mochten we weer naar huis met de metro om vervolgens avond te eten bij het hotel. Later die middag zijn we naar het modern-arts museum geweest, daar heb ik alleen helaas geen foto's van maar het museum vond ik heel mooi en bijzonder. Overal schilderijen en kunstwerken van beroemde kunstenaars. Daarna mochten we weer terug naar het hotel om daar vervolgens avond te eten (zie hieronder, yummie)














Dag 4.











Op dag 4 moesten alles heel snel doen in de ochtend want we moesten 2 uur in de bus zitten naar een beroemd kasteel dat vlakbij Oostenrijk ligt. Ik heb dan ook nog even verder geslapen in de bus. We stopten voordat we naar het kasteel gingen nog bij een ander plaatsje waar we wat vrijetijd kregen om te lunchen en de souvenir winkeltjes te bekijken, en daar maakten we dan ook vollop gebruik van. Ik had heerlijk geluncht met een gezonde salade en daarna zijn we nog wat goedkope winkeltjes in gegaan.












En toen kwamen we bij de plek aan waar het kasteel was, we moesten eerst nog een heel stuk door het bos naar boven lopen waar we nog een halfuurtje moesten wachten tot we het kasteel inkonden. Maar dat was niet erg want je kon genieten van het prachtige uitzicht op een heel groot weiland (zie hierboven) en een prachtige rots waar een riviertje afstroomde. Daarna mochten we eindelijk het kasteel in. In het kasteel zelf mocht je alleen geen foto's maken. Het was heel indrukwekkend, ignace vertelde ons dat dit het kasteel was waar het disney kasteel op gebaseerd was en dat hij het al zijn hele leven wilde zien. Hij was ook super enthousiast toen we naar binnen mochten. We liepen verschillende mooie kamers in, onder andere een stukje dat leek op een soort druipgrot alsof je even onder de grond zat ipv erboven. De naam van het kasteel is 'Neuschwanstein' en is gebouwd in de 19e eeuw. Het gebouw werd gebouwd voor 1 bewoner.

Dag 5.

Op dag 5 moesten we echt extreem vroeg opstaan, onze wekker ging om halfzes 's ochtends. We hadden niet eens tijd te ontbijten, dus moesten we de broodjes smeren voor in de bus. We gingen die dag eerst naar een museum dat op de plek van het voormalig zomerhuisje van hitler stond en vervolgens naar de zoutmijn waar we een rondleiding kregen door de plek waar zout gewonnen word.
Ik was echt supermoe die dag want we gingen pas rond 2 uur slapen dus hadden maar 4 uur slaap gehad ongeveer. We kwamen aan in obersalzberg, het stadje waar Hitler ooit zijn zomerhuisje had. Maar op die plek staat dus nu een museum, we kregen een elektronische tourguide. Het museum was heel interessant, ook kregen we een film van een halfuurlang te zien.












Daarna mochten we doorlopen naar een oude bunker uit de tweede wereldoorlog, dat was pas indrukwekkend. Ik vond het echt verbazend dat die bunker zo groot was, dat zie helemaal niet van buitenaf. In de bunker zelf kregen we nog een film te zien.












De zoutmijn waar we vervolgens heen gingen was echt geweldig leuk, allereerst kregen we een pak aan. Een echt 'zoutmijn' pak en mochten we plaatsnemen in een karretje. Het karretje ging rijden, door een soort lange donkere gangen ook redelijk snel. Toen stopten we bij een hele grote ruimte, waar onze elektronische tourguide man (we hadden een soort telefoontje gekregen) tegen ons ging praten. In die ruimte was een trap naar beneden en een enorme glijbaan waar we allemaal een voor een vanaf mochten glijden, was echt super leuk. Ook veel geleerd over de zoutmijnen, al moet ik wel eerlijk zeggen dat ik dat nu allemaal alweer vergeten ben. Toen gingen we weer terug naar het hotel, want het was een aardig ritje rijden. Eenmaal in de bus kwam Ignace met het leuke idee om een soort leuke laatste optreed avond te organiseren. De meeste mensen reageerde eerst nog niet zo enthousiast want niemand had natuurlijk echt iets kunnen voorbereiden. In het hotel pakten iedereen zijn koffers in, ruimde de kamers op en zocht een restaurant om avond te eten. Wij aten weer in Vapiano's, ons lievelings restaurant daar in Munchen.











En na het eten moesten we ons verzamelen op het dakterras, die onze geweldige leraren voor ons hadden afgehuurd. Iedereen de iets wilde acteren wilde dansen of wilde zingen kon zich opgeven bij de presentatoren Sid en Lucas. Ik vond het zo ontzettend leuk om te zien dat bijna iedereen wel iets deed! En ook nog eens zo zonder voorbereiding. Het enige wat er was was een gitaar en boxjes voor muziek. Sommige mensen deden een dans, een paar die een musicalact uitvoerden en andere zongen een liedje. Ikzelf heb twee eigen liedjes gespeeld en dat was echt heel leuk om te doen, al helemaal toen ik alleen maar positieve reacties kreeg! Had ik echt niet verwacht. Zelfs de leraren droegen een gedicht voor. Het was echt heel gezellig, en na afloop ging de muziek aan en heeft iedereen nog een poosje gedanst. Rond 11 uur moesten we naar onze kamers, we moesten immers de volgende dag extreem vroeg opstaan. Maar het was echt een geweldige afsluiting van onze superleuke werkweek!

Mijn mening!
De hele werkweek had een hele gezellige sfeer, en ik vond het achteraf gezien supergoed dat ze hem aan het begin van het jaar ingepland hadden aangezien er zoveel nieuwe mensen bijgekomen zijn. Ik denk dat er in die werkweek veel nieuwe groepjes vrienden zijn ontstaan en dat iedereen elkaar veel beter heeft leren kennen. De leraren waren bijzonder los! We kregen superveel vrijheid en er werd veel minder gelet op drank etc. Ze waren allemaal heel vrolijk en positief en ook de leraren heb ik in deze week beter leren kennen. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik 6 dagen net iets te lang vind, maar dat kwam misschien door de onderlinge akkefietjes die we hadden op onze kamer. Een dag minder had ik ook prima gevonden. Maar al met al kan ik zeggen dat ik dit echt een hele leuke, leerzame en gezellige werkweek vond!

Disclaimer: Het zou kunnen dat ik wat activiteiten door de war haal en dat ze niet helemaal kloppen met de dagen, het is al best lang geleden! 

Aan toegevoegd! - kunst
Nu schrijf ik iets over de 3 kunst gerelateerde plekken waar ik geweest ben in Munchen, ik hoor namelijk dat ik de opdracht een beetje verkeerd begrepen had dus dit komt nog bij mijn verslag!












Wat mij het meest interesseerden qua cultureel uitje was het Allianz arena. Ik keek mijn ogen allereerst al uit bij aankomst, ik had nog nooit een arena van zo dichtbij gezien en de architectuur was bijna futuristisch ! Het leek net een soort ruimtenschip. Bij binnenkomst kregen we een gids, die ons van alles vertelde over het arena.
 









het gebouw is gemaakt door de twee zwitserse architecten Herzog & de Meuron. Doordat de buitenkant gebold is lijkt de arena op een reusachtige witte zwemband. De man vertelde ook dat de buitenkant van een bepaald soort stof gemaakt is dat de warmte binnenhoud en waterafstotend is. Hij liet ons ook een klein stukje voelen waarvan de arena gemaakt is. Het is heel apart want het schijnt dat de arena veel soorten verlichting heeft, als bayern munchen speelt word hij rood en bij thuiswedstrijden word hij blauw
.












Elk kussen aan de arena kan anders oplichten, waardoor je soms een prachtig patroon van licht krijgt! Ook is elk apart deel  met de hand gemaakt. Het stadion heeft 69.000 zitplaatsen met per vak 10.000 stoelen.












Toen ik in dat stadion stond en als kind vaak in romeinse colloseums gestaan heb besefte ik me nu pas hoe erg deze twee op elkaar lijken. We hebben dit idee dus echt overduidelijk gejat van de romeinen, alleen werd het toen voor gladiatoren gevechten gebruikt en nu voor voetbalwedstrijden

Geen opmerkingen:

Een reactie posten